Käyttöehdot

YhdistysLex-palvelun käyttöehdot 1/2025

1. Soveltamisala ja voimassaolo

Näitä käyttöehtoja sovelletaan YhdistysLex-palvelun (jäljempänä palvelu) käyttämiseen ja tilaamiseen. Palvelun käyttäminen edellyttää rekisteröitymistä.

Palvelua ylläpitää Aigis Lakiasiaintoimisto Oy (jäljempänä palveluntarjoaja).

Kaikki oikeudet (ml. tekijänoikeudet) palveluihin kuuluvat palveluntarjoajalle.

Käyttöehdot ovat voimassa, kun tilaajalla on tilaus palveluun ja kun käyttäjä on rekisteröityneenä palveluun tai muuten käyttää palvelua.

2. Palvelun käyttäminen ja tilaaminen

Palvelun tilaajalla tarkoitetaan yhdistystä, muuta yhteisöä tai luonnollista henkilöä, joka tilaa palvelun tai jonka lukuun palvelua käytetään. Tilaaja voi hallinnoida tilaustaan ”Omat tiedot” -kohdassa ollessaan kirjautuneena palveluun. Palvelun käyttäjällä tarkoitetaan luonnollista henkilöä, joka on rekisteröitynyt palveluun tai muutoin käyttää palvelua.

Käyttäessään palvelua käyttäjä hyväksyy tässä sopimuksessa mainitut ehdot ja sitoutuu noudattamaan niitä sekä käyttämään palvelua sovellettavan lainsäädännön mukaisesti.

Maksullisen palvelun käyttäminen edellyttää voimassa olevaa tilausta ja rekisteröitymistä palveluun. Käyttäjä ei saa pyrkiä purkamaan tai ohittamaan luvattoman käytön ehkäisemiseksi tehtyjä suojauksia.

Palveluntarjoajalla on oikeus rajoittaa palvelun käyttämistä ilman ennakkoilmoitusta, jos viranomainen sitä vaatii tai se on tarpeen palvelun huoltamiseksi, kehittämiseksi tai muuttamiseksi taikka verkkohyökkäyksen tai muun kohtuuttoman kuormituksen estämiseksi. 

Käyttäjä ei saa toiminnallaan aiheuttaa palvelulle kohtuutonta kuormitusta tai muutakaan haittaa. Palveluntarjoajalla on oikeus luovuttaa käyttäjän ja tilaajan henkilötiedot viranomaiselle viranomaisen tai tuomioistuimen määräyksestä.

Palvelulla ei ole kuluttajansuojalain 6 luvun 14 §:ssä tarkoitettua 14 vuorokauden palautusoikeutta, sillä palvelu on kuluttajansuojalain 6 luvun 16 §:n 12 kohdan mukainen palvelu, jossa digitaalisen sisällön toimittaminen sähköisesti on aloitettu ennen peruuttamisajan päättymistä kuluttajan pyynnön tai suostumuksen johdosta ja kuluttajalle on ilmoitettu peruuttamisoikeuden puuttumisesta.

3. Palvelun käyttöoikeus

Palveluntarjoaja luovuttaa tilaajalle ja käyttäjälle tilauksen keston ajaksi oikeuden käyttää palvelua näiden käyttöehtojen ja tilaajan ilmoittamien tietojen mukaisesti. Tilaajan tulee ilman aiheetonta viivytystä ilmoittaa palveluntarjoajalle muutoksista tilaajan ilmoittamissa tiedoissa (käyttäjien lukumäärä ja tiedot).

Palvelun voi tilata joko henkilökohtaisesti tai edustamalleen organisaatiolle (organisaatiotili). Käyttöoikeus on aina käyttäjäkohtainen. Organisaatiotiliä saavat käyttää vain organisaatiotilin luoja sekä ne käyttäjät, joiden henkilökohtaisesti luomat käyttäjätunnukset on palvelussa liitetty asianomaiseen organisaatiotiliin. Tilaajalla tai käyttäjällä ei ole oikeutta siirtää tai tilapäisestikään luovuttaa käyttöoikeutta tai käyttäjätunnuksia kolmannelle taholle.

Palveluntarjoaja voi ilman ennakkoilmoitusta lopettaa uusien lisenssien myöntämisen.

4. Tilauksen kesto ja päättyminen

Tilausjakson pituus on 12 kuukautta. Tilaus jatkuu automaattisesti tilausjakson päätyttyä seuraavat 12 kuukautta, ellei tilaaja irtisano sopimusta vähintään 14 päivää ennen uuden tilausjakson alkamista.

Ensimmäinen tilausjakso maksetaan tilauksen yhteydessä ja seuraavat tilausjaksot tilauksen vaihtuessa. Palveluntarjoajalla on oikeus tarkistaa lisenssin hintaa. Lisenssin hinta ilmenee palvelun tilaussivuilta ja tilaajille ilmoitetaan hintamuutoksista palvelussa tai sähköpostitse. Lisenssin hinnan muutos ei vaikuta olemassa oleviin tilauksiin, vaan muutettu hinta tulee voimaan seuraavan tilauksen alkaessa. Jos hintaa muutetaan sen jälkeen, kun tilausta on automaattisesti jatkettu, mutta ennen sitä, kuin uusi tilausjakso on alkanut, tilaaja maksaa tilauksen jatkamisen hetkellä voimassa olleen hinnan.

Tilaaja voi irtisanoa tilauksen itse Tilin tiedot -näkymän kautta. Tilaaja voi myös irtisanoa tilauksen ilmoittamalla irtisanomisesta palveluntarjoajalle sähköpostitse. Kun tilaaja irtisanoo tilauksen, käyttöoikeus säilyy sen tilausjakson loppuun asti, jonka tilaaja on maksanut. Tilaaja voi Tilin tiedot -näkymän kautta peruuttaa myös käyttöoikeuden ennen tilausjakson päättymistä. Palveluntarjoaja ei tällöin ole velvollinen korvaamaan jäljelle jäävää tilausjaksoa.

Palveluntarjoajalla on oikeus irtisanoa sopimus päättymään kolmen kuukauden irtisanomisajalla ilmoittamalla irtisanomisesta sähköpostitse tilaajan ilmoittamaan sähköpostiosoitteeseen. Jos kuluva tilausjakso on irtisanomisaikaa lyhyempi, palveluntarjoajalla on oikeus olla jatkamatta tilausta. Jos kuluva tilausjakso on irtisanomisaikaa pidempi, palveluntarjoaja maksaa tilaajalle hyvityksen. Hyvityksen suuruus on tilaajan maksama hinta kerrottuna tilausjakson irtisanotulla osuudella. 

Esimerkki: Palvelun hinta on 100 euroa ja tilausjakso 1.1.2025–31.12.2025. Palveluntarjoaja ilmoittaa irtisanomisesta 1.7.2025, joten palvelu on irtisanottu ajalla 1.10.2025–31.12.2025, eli yhden neljäsosan tilausjaksosta. Tilaajalle hyvitetään 100 € * ¼ = 25 €. (Tässä esitetty palvelun hinta on esimerkinomainen. Palvelun ajantasainen hinta ilmenee palvelusta erikseen.)

Palveluntarjoajalla on oikeus purkaa sopimus päättymään välittömästi, jos tilauksen maksaminen laiminlyödään tai jos tilaaja tai käyttäjä käyttää palvelua näiden käyttöehtojen, lainsäädännön tai hyvän tavan vastaisesti. Tilaajalla ei ole tällöin oikeutta vahingonkorvaukseen tai muuhun hyvitykseen.

5. Tilaajan ja käyttäjän oikeudet ja velvollisuudet

Tilaajan ja käyttäjän tulee huolehtia kirjautumistietojensa huolellisesta säilyttämisestä. Jos käy ilmi tai on syytä epäillä, että kolmas osapuoli on saanut tilaajan tai käyttäjän tunnukset haltuunsa, on tilaajan tai käyttäjän ilman aiheetonta viivytystä otettava yhteyttä YhdistysLexin asiakaspalveluun.

Tilaaja vastaa siitä, etteivät sen käyttämät ohjelmistot aiheuta haittaa tai häiriötä palvelulle tai palveluntarjoajalle. Tilaajan ja käyttäjän tietoturvan ja palvelun yleisen toimivuuden vuoksi suosittelemme uusimpien selainversioiden käyttöä.

6. Palveluntarjoajan oikeudet ja velvollisuudet

Palveluntarjoaja huolehtii siitä, että palvelun sisältö ja toiminnot olennaisilta osiltaan vastaavat palvelun sisällöstä määriteltyjä kuvauksia. Jos palvelu on mainituilta osin puutteellinen, palveluntarjoaja pyrkii korjaamaan puutteet.

Palveluntarjoaja tai sen yhteistyökumppanit eivät vastaa tilaajalle, käyttäjälle eikä kolmannelle osapuolelle palvelun mahdollisesti sisältämistä virheistä tai puutteellisuuksista eikä palvelun sisältämien tietojen käytöstä tai tulkinnasta aiheutuvista välittömistä tai välillisistä vahingoista.

Palveluntarjoaja ei vastaa palvelun kautta saavutettavien muiden palveluiden tai kolmansien tahojen tuottaman sisällön oikeellisuudesta.

Palveluntarjoaja ei vastaa palvelun mahdollisista toimintakatkoksista esimerkiksi huoltotöiden, teknisten vikojen tai muiden vastaavien syiden vuoksi eikä tietoliikenneyhteyksien tai internet-verkon mahdollisista toimintakatkoista. Palveluntarjoaja ei vastaa mistään vahingosta, joka voi johtua palvelun toiminnasta tai siitä ettei palvelu toimi. Palveluntarjoajalla on oikeus keskeyttää tuotteen tai palvelun toiminta tilapäisesti, jos se on teknisten muutosten tai huolto- ja uudistustöiden vuoksi tarpeellista. Palveluntarjoaja pyrkii ilmoittamaan keskeytyksistä etukäteen.

Palveluntarjoaja vastaa maksullisten tuotteiden ja palveluiden tilaajalle sopimusrikkomuksesta aiheutuvista välittömistä vahingoista. Vastuun yläraja rajoittuu kaikissa tapauksissa palveluntarjoajan tilaajalta viimeisen 12 kuukauden aikana palvelusta saamiinsa maksuihin. Palveluntarjoaja ei ole vastuussa mistään tilaajalle tai käyttäjälle aiheutuvista välillisistä vahingoista. Palveluntarjoaja ei vastaa palvelun maksuttomien osien osalta mistään niiden käytöstä aiheutuvista välillisistä tai välittömistä vahingoista.

Palvelu sisältää hyperlinkkejä ulkoisille verkkosivuille. Palveluntarjoaja ei vastaa näiden verkkosivujen sisällöstä tai sen oikeellisuudesta taikka sivustojen tietoturvallisuudesta.

Palveluntarjoajalla on oikeus periä korkolain mukainen viivästyskorko ja saatavien perinnästä annetun lain mukainen huomautus- ja perintäkulu sekä poistaa käyttöoikeus 10 päivän kuluessa huomautuksesta.

7. Tietosuoja

Tietosuojaselosteen löydät osoitteesta https://yhdistyslex.fi/tietosuoja/.

8. Tekijänoikeudet

Palvelu sisältää sekä maksullista että ilmaista aineistoa. Kaikki palvelun maksullista tai ilmaista sisältöä koskevat tekijänoikeudet kuuluvat Aigis Lakiasiaintoimisto Oy:lle.

Palvelun sisältämä aineisto sisältää tekijänoikeuslaeissa tarkoitettua tekijänoikeudellisesti suojattua aineistoa. Palvelun sisältämiä teoksia koskevat normaalit tekijänoikeudelliset rajoitukset ja poikkeukset.

Palvelussa käytettävissä olevaa sisältöä ei ole lupa kopioida, luovuttaa, myydä, vuokrata tai tuoda saataville muuten kuin näissä käyttöehdoissa on erikseen sallittu.

9. Ylivoimainen este

Lakko, työsulku, tulipalo, viranomaisen määräys tai jokin muu vastaava ylivoimainen este vapauttaa palveluntarjoajan noudattamasta tämän sopimuksen ehtoja ylivoimaisen esteen ajaksi.

10. Sopimuksen muuttaminen ja siirtäminen

Palveluntarjoajalla on oikeus muuttaa palvelun sisältöä ja toimintaa, mikäli muutokset ovat tarpeen palvelun kehittämiseksi tai muusta hyväksyttävästä syystä. Palvelun muutos- ja huoltotöiden aiheuttamista käyttökatkoista pyritään ilmoittamaan etukäteen palvelussa.

Palveluntarjoajalla on oikeus muuttaa yksipuolisesti käyttöehtoja ja laitteistovaatimuksia ilmoittamalla siitä tilaajalle palvelun välityksellä, sähköpostitse tai kirjeitse. Muutokset tulevat voimaan aikaisintaan 30 päivän kuluttua ilmoituksen tekemisestä. Tilaaja voi ennen muutoksen voimaantuloa irtisanoa sopimuksen päättymään muutoksen voimaantuloajankohtana. Tilaaja hyväksyy muutokset, mikäli palvelua käytetään sen lukuun muutoksen voimaantulon jälkeen.

Tilaajalla on oikeus siirtää sopimus edelleen, jos sekä siirron saaja että palveluntarjoaja hyväksyvät kirjallisesti tämän sopimuksen siirtämisen. Siirron tapahtumisesta tulee ilmoittaa kirjallisesti palveluntarjoajalle siirron toteuttamista varten.

Palveluntarjoajalla on oikeus siirtää sopimus kolmannelle osapuolelle. Sopimus siirtyy samoin liiketoimintasiirron, jakautumisen, sulautumisen tai yhtiön kyseistä osaa koskevan liiketoiminnan myynnin johdosta.

11. Riitojen ratkaisu

Osapuolet pyrkivät ratkaisemaan erimielisyydet ensisijaisesti hyvän liiketavan mukaisesti keskinäisin neuvotteluin. Jos olet tyytymätön saamaasi palveluun, olethan yhteydessä palveluntarjoajan asiakaspalveluun, jotta voimme korjata asian. Riitaisuudet, joita osapuolet eivät pysty ratkaisemaan keskinäisin neuvotteluin, ratkaistaan Helsingin käräjäoikeudessa Suomen lainsäädännön mukaan. Tekijänoikeutta koskevat riidat käsitellään kuitenkin markkinaoikeudessa.

Edellä mainittu ei kuitenkaan rajoita kuluttajan oikeutta viedä asiaa kuluttajan kotipaikan yleisessä alioikeudessa käsiteltäväksi ja/tai pyytää riitaan kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttajariita.fi) ratkaisusuositusta (Kuluttajariitalautakunta, Unioninkatu 16, PL 306, 00531 Helsinki). Ennen asian saattamista kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi asiakkaan tulee olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan. Ennen tätä suosittelemme olemaan yhteydessä palveluntarjoajan asiakaspalveluun.

12. Asiakaspalvelu

Olettehan meihin sähköpostitse yhteydessä palveluamme koskevissa kysymyksissä. Meidät tavoittaa osoitteesta yhdistyslex@aigis.fi.